ازون درمانی و کاربردهای آن

ازون درمانی و کاربردهای آن

ازون چیست؟

گاز ازون گازی است بی رنگ و بدبو که از ترکیب ۳ اتم اکسیژن تشکیل شده است؛ این گاز در غلظت بالا اثر اکسیدکنندگی داشته و برای گندزدایی استفاده می‌شود و درغلظت پایین به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و در کاهش التهاب و بهبود جریان خون و تقویت سیستم ایمنی اثر دارد.

ازون در سال ۱۸۴۰ توسط یک شیمیدان به نام پروفسور کریستین شونبین شناخته شد؛ اولین کاربرد های این گاز در دندانپزشکی آغاز شد. سرانجام با ساخت اولین ژنراتور تولید ازون به وسیله فیزیکدان معروف، نیکلاس تسلا، از اواخر قرن نوزدهم پای ازون به کاربردهای متنوع دنیای پزشکی هم باز شد. ازون گازی  ناپایدار است که نیمه عمری برابر ۴۰ دقیقه در درمای اتاق دارد و به هیچ وجه قابل ذخیره کردن نیست. در پزشکی از مخلوط بسیار رقیق ازون و اکسیژن استفاده می شود که بین ۰٫۵ تا ۵ درصد حجمی(حدود  ۵ تا ۵۰ میکرولیتر در سی سی) متغیر است. این غلظت به شرط رعایت احتیاط و استانداردهای مصوب ، خطری برای سیستم های مختلف بدن از جمله دستگاه تنفسی ندارد. فرضیه استفاده از این درمان بر این پایه استوار است که ازون با تکیه بر القای آبشارهای سلولی و مولکولی خود، می تواند سبب کاهش التهاب و تحریک روند ترمیم بافتها از طریق تنظیم متابولیسم، بهبود خون رسانی و کاهش رادیکالهای آزاد شود. به علاوه از دیگر مکانیسم های اثر ازون درمانی می توان به کاهش احتمال عفونت و بهبود سیستم ایمنی در بیماران مختلف از جمله مبتلایان به زخم های مزمن اشاره کرد.

ازون تراپی در درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

از مهمترین کاربردهای فعلی ازون درمانی می توان به اختلالات مفصلی و پیرامون آن از جمله

۱-آرتروز زانو،

۲- دردهای تاندونی ،عضلانی از جمله نقاط ماشه ای، بیماری آرنج تنیس بازان، التهاب رباط ها

۳- کیست های گانگلیونی

۴-خار پاشنه (التهاب فاسیای کف پا)

۵-برخی از مبتلایان به دردهای ناشی از فتق دیسک های کمری

۶- زخم های مزمن دیابتی و زخم بستر

غالب تحقیقات در رابطه با کاربرد ازون درمانی در درمان آرتروز زانو انجام شده است بر اساس شواهد موجود ازون درمانی روش مفیدی در برخی مبتلایان به آرتروز خفیف و متوسط زانوهاست. حداکثر اثر این درمان در ماه اول بعد از تزریق به صورت کاهش درد و خشکی مفصل ظاهر می شود و معمولا بعد از ۳ تا ۶ ماه تاثیرات آن به طور واضح کاهش می یابد.

بر اساس مطالعات انجام شده به کارگیری همزمان ازون و سایر روشهای درمانی از جمله پی آرپی، استروئید و هیالورونیک اسید اغلب سبب افزایش اثر آنها و یا سرعت شروع تاثیرات آنها شده است که به این ترتیب می توان از ازون درمانی در کنار سایر درمان ها برای بهبود سریع موارد حاد دردناک استفاده کرد.

ازون درمانی برای دیسک کمر:

تزریق ازن جهت درمان دیسک کمر به سه شبوه انجام می شود:

یکی  داخل دیسک کمر ویا داخل فورامن خروجی دیسک (دارای evidence Ic) در اطاق عمل ،

دوم تزریق کنار دیسک کمر و پاراورتبرال ( دارای evidence Ib )  در کلنیک های طب فیزیکی و درد و

سوم تزریق گاز ازن به صورت اپیدورال و یا کودال اپیدورال که هم در کلنیک و هم اطاق عمل قابل  انجام می باشد. تزریق ازن در داخل دیسک همان درمان جراحی بسته دیسک کمر و یا جراحی دیسک کمر به روش غیر جراحی است.

امپول ازون توسط دستگاه ازون ساز تهیه می شود یعنی دستگاهی  وجود دارد که می تواند گاز اکسیژن را تبدیل به ازون در غلظت پزشکی و درمانی برای بیمار بکند . ازون در بدن مجددا به اکسیژن و رادیکال O تبدیل می شود و این اتفاقی است که موجب اثرات معجزه آسای ازون تراپی می شود.

تزریق آمپول ازون در صورتیکه با بی حسی به کار برده شود برای بیمار دردی بیشتر از یک تزریق عضلانی معمولی نخواهد داشت.

عوارض تزریق ازون چیست؟

از شایعترین عوارض تزریق ازون بر حسب محل تزریق می توان به حساسیت به ازون، درد هنگام تزریق، تشدید موقتی درد، افزایش فشار خون، سردرد و سرگیجه، احساس گزگز و مورمور، تعریق و درد شکم اشاره کرد؛ که این موارد خودمحدود و غیرجدی است.

موارد منع استفاده از ازون درمانی:

حساسیت به این ماده، بارداری، فاویسم، اختلالات خونریزی دهنده، پرکاری شدید تیروئید، کم خونی شدید و میاستنی شدید، انفارکتوس قلبی اخیر و یا سابقه ای از بیماری های شدید روحی روانی

در مزکز طب فیزیکی ما ، از این روش برای درمان بیماریهای مختلف عضلانی، مفصلی  که در بالا به انها اشاره شد در کنار سایر روشهای درمانی مثل تزریق ژل و PRP و لیزر پرتوان وتکاردرمانی و مگنت درمانی و طب سوزنی و...  استفاده می شود.