Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۱ دقیقه و ۵۶ ثانیه

ورزش در مبتلایان به دیابت

پاسخ به ورزش در بیماران دیابتی وابسته به انسولین به تفاوتهای موجود بین بیماران از جمله میزان پاسخ به انسولین تزریقی می باشد.اگر بیمار تحت کنترل باشد و یا مقدار کمی قند بالا داشته باشد، ورزش می تواند باعث کاهش غلظت قند خون و پایین اوردن دوز مورد نیاز انسولین شود.

بیماران دیابتی وابسته به انسولین ، قبل از شروع یک برنامه ورزشی به میزان کافی باید تحت کنترل قرار گیرند.

قند خون ناشتا در رنج ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در دسی لیتر احتیاج به نظارت پزشکی در حین ورزش دارد و در صورتی که این میزان قند خون ناشتا به بالای ۴۰۰ برسد ورزش ممنوع می باشد.

هیپوگلیسمی(قند خون پایینتر از نرمال) وابسته به ورزش شایعترین مشکل موجود در بیماران دیابتی ورزشکار می باشد .این حالت نه تنها در حین فعالیت ورزشی بلکه ۴ تا ۶ ساعت پس از یک جلسه فعالیت ورزشی ممکن است رخ دهد.

ریسک وقوع هیپوگلیسمی وابسته به ورزش با در نظر گرفتن موارد زیر ممکن است کاهش یابد:

۱- مونیتور کردن مکرر موقع شروع یک برنامه ورزشی

۲-کاهش دوز انسولین یا افزایش دریافت کربوهیدرات(قند) به میزان ۱۰ تا ۱۵ گرم قند به ازای هر نیم ساعت ورزش قبل از یک جلسه ورزش

۳-تزریق انسولین در یک مکانی مثل شکم که در هنگام ورزش نسبتا غیرفعال است.

۴-پرهیز از ورزش در هنگام پیک فعالیت انسولین

۵-خوردن قند قبل و در حین جلسات ورزش طولانی

۶-آگاهی از علائم و نشانه های قند بالا یا قند پایین

۷-انجام ورزش همراه با حضور یک نفر

دیگر مواردی که باید مورد توجه قرار گیردشامل این موارد است: 

-استفاده از کفش و پاپوش مناسب و رعایت بهداشت پا

-آگاهی از اینکه داروهایی مثل بتابلاکرها مثل پروپرانولول و دیگر داروها می توانند توانایی بیمار در تشخیص کاهش قند و یا درد آنژینی(درد قلبی) را مختل نمایند.

-بیماران با رتینوپاتی پیشرفته (درگیری چشمی شدید) نباید فعالیتهایی که همراه با لرزش بیش از حد است را انجام دهند .همچنین باید از فعالیتهایی که باعث افزایش قابل توجه فشار خون شود اجتناب کنند.

-بیماران بعد از لیزر درمانی جهت از سرگیری فعالیت ورزشی باید تایید پزشک را داشته باشند.

 طبق گاید لاینهای توصیه شده فرد دیابتی می تواند ۳ تا ۷ روز در هفته و هر بار به مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کند.ورزش شامل ورزشهای قدرتی و استقامتی مثل شنا ، دو ، کوهنوردی و پیاده روی است که عضلات بزرگ را درگیر می کند.

ورزشهای مقاومتی که معمولا در آنها از دمبل یا وزنه و قرقره استفاده می شود فقط در بیماران بدون رتینوپاتی(درگیری چشمی) و ممنوعیت و انجام لیزر اخیر می تواند انجام شود .این ورزشها  که ۸ تا ۱۰ مفصل را درگیر می کنند ،۲ تا ۳ بار درهفته با فاصله ی حداقل ۴۸ ساعت باید انجام شوند.

 رفرنس:Braddom Book(رفرنس طب فیزیکی و توانبخشی)

مقالات پیشنهادی