Document

زمان مطالعه : ۴ دقیقه و ۳۸ ثانیه

درمان دیسک کمر

درمان دیسک کمر شامل درمانهای غیرجراحی و جراحی است. A- درمان دارویی: 1- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی(NSAIDS) مثل ایبوبروفن ودیکلوفناک و سلکسیب و ....معمولا ارجحیتی بین نوع این داروها جهت درمان کمردرد وجود ندارد.از این داروها هم میتوان در درمان کمردرد حاد و هم مزمن استفاده کرد.   2-شل کننده های عضلانی : در مورد استفاده از این داروها اختلاف نظر وجود دارد چون تا کنون ثابت نشده که اسپاسم عضلانی در ایجاد کمردرد نقش دارد. این داروها شامل : -شل کننده های بنزودیازپینی مثل دیازپام -شل کننده های غیربنزودیازپینی مثل سیکلوبنزاپرین  این دو دسته دارو بعلت ایجاد وابستگی جسمی و روانی بهتر است به شکل کوتاه مدت استفاده شوند. انتی اسپاستیسیتیها مثل بکلوفن و تیزانیدین . 3- داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA) مثل نورتریپتیلین و... که در درمان کمردردهای مزمن مفیدند. 4- داروهای مخدر: از این داروها بعلت وابستگی و اعتیاد اور بودنشان بهتر است به شکل کوتاه مدت در درمان کمردردهای حاد استفاده کنیم. 5- داروهای ضد تشنج مثل گاباپنتین و پره گابالین و... از این داروها به ویژه در درمان کمردردهای انتشاری به پاها که همراه با سایر علائم عصبی مثل خواب رفتگی پاها و ضعف عضلانی و .... هستند استفاده می شود و تاثیرات مفیدی هم دارند. 6- داروهای مسکن موضعی مثل کپکس و روزماری و.... هم جهت درمان کمردردهای خفیف مفیدند. B- درمانهای تزریقی شامل: 1- تزریق اپی دورال استروئید  با بی حسی موضعی  بررسیها نشان داده که اثربخشی این روش مشابه با جراحی دیسک و برداشتن دیسک می باشد.     تزریق اپی دورال استروئید با بی حسی موضعی   2- طب سوزنی :بررسیها نشان داده که هم در درمان کمردرد حادوهم مزمن مفید می باشد.این روش کاملا بیخطر و تنها عارضه آن سوزش محل ورود سوزنها به پوست می باشد.   C_ ورزش درمانی  هدف از ورزش درمانی تقویت عضلات ضعیف و شل کردن عضلاتی است که دچار سفتی شدند تا به این ترتیب توازن عضلانی حفظ و درد کمر کاهش یابد . 1-ورزشهای هوازی :بهترین مورد پیاده روی ست.بیماران باید از انجام ورزشهایی که فشار زیاد به ستون فقرات وارد میکند پرهیز کنند. 2-ورزشهای آبی:مفید ترین نوع ورزشها هستند چون در اب اثر نیروی جاذبه بر بدن کاهش مییابد ووزن بیمار کم می شود فشار وارده به کمر کاهش یافته ودرد بیمار کمتر میشود .از طرفی اثر ضد التهابی آب گرم و اثرات فشار هیدرواستاتیک وتوربولانس خودشان اثر کاهنده درد دارند.بویزه اگر بدن تا گردن در آب باشد این کاهش وزن تا 90 درصد کاهش می یابد. 3- ورزشهای مکنزی: ۱. Prone lying: بر روی شکم دراز کشده در حالیکه بازوها در کنار بدن قرار دارد و سر هم به یک طرف چرخانده شود. این وضعیت برای ۵ تا ۱۰ دقیقه نگهداشته شود. چند بار در روز حرکت را تکرار کنید. D- فیزیوتراپی  E-لیزردرمانی بویژه لیزر پرتوان و مگنت درمانی که حتما زیر نظر متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی انجام شود.   لیزردرمانی بویژه لیزر پرتوان و مگنت درمانی   F-ماساژ درمانی G-مانیپولاسیون که باعث برگشت حرکات در جهاتی می شود که حرکت محدود شده داشتند و توسط متخصصین طب فیزیکی انجام می شوند. R- اصلاح اختلاف طول دو اندام در اثر اختلالات لگن یا مواردی مثل فلج اطفال و کلا مشکلات کف پا مثل صافی کف پا یا افزایش قوس کف پا  با کمک بررسی با اسکن پا و ساخت کفی مناسب .امروزه ثابت شده اختلالات کف پا با انحرافاتی که در مچ پاها و متعاقب ان زانوها و لگن وارد میکنند ، موجبات کمردرد می شوند.   اختلالات لگن یا مواردی مثل فلج اطفال و کلا مشکلات کف پا مثل صافی کف پا ۲. Prone lying on elbows: بر روی شکم دراز کشیده در حالیکه وزن بدن بر روی آرنج و ساعدها قرار گیرد. در طی این مدت باید لگن کاملا در تماس با زمین باشد. حالا کمر را در وضعیت راحت و بدون انقباض قرار دهید. این وضعیت برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در ابتدا نگهداشته شود. اگر با این حرکت درد ایجاد شد مجددا حرکت اول انجام شده و سپس حرکت دوم تکرار شود . چند بار در روز حرکت را تکرار کنید.   Prone lying on elbows ۳. Progressive extension with pillows: بر روی شکم دراز کشیده و یک بالشتک زیر قفسه سینه تان قرار دهید. بعد از چند دقیقه یک بالشتک دیگر اضافه کنید.اگر احساس درد ندارید بالشتک دیگری را نیز بعد از چند دقیقه اضافه کنید. در این وضعیت برای ۱۰ دقیقه بمانید. حالا بالشتک ها را به ترتیب در طی چند دقیقه و به آرامی از زیر قفسه سینه تان خارج کنید. چند بار در روز حرکت را تکرار کنید. ۴. Standing extension: در حالیکه ایستاده اید دستان خود را بر روی کمر قرار داده و به آرامی و در ابتدا به میزان کمی به عقب خم شوید. این وضعیت را ۲۰ ثانیه حفظ کرده وهر ۲۰ دقیقه تکرار کنید. این حرکت را بعد از انجام فعالیتهای روزمره معمول زندگی که کمررا در وضعیت فلکسیون یا خم شده به جلو قرار می دهند مانند بلندکردن اجسام، نشستن، خم شدن به جلو و حالت های مشابه انجام دهید.   D- فیزیوتراپی  E-لیزردرمانی بویژه لیزر پرتوان و مگنت درمانی که حتما زیر نظر متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی انجام شود. F-ماساژ درمانی G-مانیپولاسیون که باعث برگشت حرکات در جهاتی می شود که حرکت محدود شده داشتند و توسط متخصصین طب فیزیکی انجام می شوند. R- اصلاح اختلاف طول دو اندام در اثر اختلالات لگن یا مواردی مثل فلج اطفال و کلا مشکلات کف پا مثل صافی کف پا یا افزایش قوس کف پا  با کمک بررسی با اسکن پا و ساخت کفی مناسب .امروزه ثابت شده اختلالات کف پا با انحرافاتی که در مچ پاها و متعاقب ان زانوها و لگن وارد میکنند ، موجبات کمردرد می شوند.    اکثر موارد دیسکهای کمر به درمانهای غیر جراحی پاسخ داده و موارد کمی با اندیکاسیونهای زیر به جراحی نیاز پیدا می کنند: اندیکایون جراحی: 1- اگر علی رغم 6 تا 8 هفته درمانهای غیرجراحی کماکان بیمار از کمردرد پایدار قابل توجه شاکی باشد. 2- پیشرفت علائم عصبی مثل خواب رفتگی پاها یا ضعف عضلانی و... 3-وجود علائم دم اسب مثل بی اختیاری ادرار و مدفوع و خواب رفتگی کمربند لگنی بیشترین روش جراحی مورد استفاده هم برداشتن دیسک کمر می باشد. بررسیها نشان داده که جراحی در موارد وجود درد انتشاری به پاها موثرتر از زمانی است که بیمار فقط درد در کمر بدون انتشار به پاها دارد.  رفرنس:Braddom Book در مرکز ما تشخیص انواع کمردرد و درمان انها با کمک روشهای مختلف غیرجراحی لیزردرمانی پرتوان و مگنت درمانی و طب سوزنی و ورزش درمانی و حرکات اصلاحی و ماساژ و... انجام می شود.