کندرومالاسی یانرمی غضروف کشکک زانو

انتشار: 23 Ordibehesht 1396
کندرومالاسی یانرمی غضروف کشکک زانو

شایعترین علت درد زانو در افراد جوان می باشد.

علت ان می تواند تروما مثل افتادن روی زانو یا آسیب استخوان یا غضروف زیر استخوان (ساب کندرال) باشد یا می تواند در اثر ابنرمالیتی های متعدد بیومکانیکال مثل سفتی عضله ی چهارسر ران یا سفتی ایلیوتیبیال باند(باند عضلانی سفت در سمت خارجی ران) رخ دهد.

علت دیگر آن کف پای صاف که با چرخش به داخل استخوان تیبیای ساق  همراه باشد است که باعث کشش غیرطبیعی تاندون کشکک زانو می شود.

این بیماران دچار درد در قدام زانو یا در زیر زانو می باشند. گاها بیماران سابقه ای از افزایش اخیر فعالیت مثل افزایش سریع مسافت دویدن را ذکر می کنند.

علامت اصلی در معاینه ی بالینی دردناک بودن زیر قسمت داخلی و خارجی کشکک زانو در لمس می باشد.

شامل یخ ، داروهای مسکن مثل استامینوفن و ضد التهابی غیر استروئیدی مثل بروفن ، ورزشهای تقویتی عضلات ضعیف و کمک به کاهش سفتی عضلات سفت و برقراری تعادل بین گروههای عضلانی مختلف با کمک فیزیوتراپی.

گاها تغییر فعالیت لازم می باشد مثل جایگزینی گذرای ورزش شنا به جای ورزش دو.

تکنیکهای taping هم مفیدند.

بریسهای خاص زانو هم می توانند درد بیمار را کاهش دهند و در بیش از ۵۰ درصد بیماران باعث بهبود عملکرد می شود.

چندین بررسی نشان داده است که ورزشهای تقویت کننده ی عضله ی چهار سر ران قویا باعث بهبود علامتدار بیماران می شود.

در توانبخشی این بیماران بیشتر تاکید بر تقویت عضلات کمربند لگنی که کنترل ابتدایی عملکرد زانو را بر عهده دارد می شود.

در موارد عدم پاسخ به درمانهای غیرتهاجمی می توان از روشهای تهاجمی تر مثل تزریق کورتون ، تزریق هیالورونیک اسید ، طب سوزنی و آرتروسکوپی استفاده کرد.

بندرت در موارد مقاوم به تمام درمانهای بالا میتوان جراحی انجام داد.