آسیب عصب سیاتیک

بازدید: 354 نفر
انتشار: 17 Ordibehesht 1396
آسیب عصب سیاتیک

آسیب این عصب ممکن است در فاصله  فضای لگن تا نقطه وسط ران که محل دوشاخه شدن عصب سیاتیک به دو شاخه ی تیبیال وپرونئال است رخ دهد.

آسیب این عصب به دو گروه پروگزیمال (ابتدایی) و دیستال(انتهایی) تقسیم می شود.گروه پروگزیمال در ناحیه  باسن و گروه دیستال در ابتدای ران رخ می دهند.موارد پروگزیمال به دو دسته اسیبهای باز و بسته هم تقسیم می شوند.

علل:

آسیبهای بخش ابتدایی یا پروگزیمال عصب معمولا ناشی از بعضی اشکال تروما به شکل مستقیم و غیرمستقیم است.تصادف وسایط نقلیه و دیگر اشکال ترومای اندام تحتانی می تواند باعث دررفتگی خلفی مفصل ران با یا بدون شکستگی استابولوم شود.

فشرده شدن عصب در بیماران دچار کاهش سطح هوشیاری ناشی از مصرف الکل و دارو ، کومای ناشی از تروما یا بی هوشی عمومی با وضعیت نامناسب در روی تخت جراحی رخ می دهد.

بندرت عصب سیاتیک توسط توده های داخلی مثل تومور و هماتومهای متعاقب جراحی یا مصرف داروهای ضد انعقادی یا هموفیلی و آنوریسم آسیب می بیند.

اصطلاحی به نام catamenial sciatica داریم که مطرح کننده درگیری عصب سیاتیک در ارتباط با سیکل ماهیانه است که ناشی از اندومتریوز و گسترش بافت فیبروز اندومتریال و تولیدات آن حول عصب سیاتیک می باشد.در این بیماران تشدید سیکلیک درد را با عادت ماهیانه داریم.

۱% اسیب عصب سیاتیک بدنبال آرتروپلاستی هیپ رخ می دهد.اسیب این عصب  ندرتابعد از آرتروپلاستی زانو هم گزارش شده است.

امروزه آسیب عصب ناشی از تزریق نابه جا کمتر گزارش می شود که به علت آسیب بعلت سوراخ شدگی مستقیم عصب یا رسوب مواد نوروتوکسیک می باشد.

علائم بیمار:

بسته به علت آسیب، درد فوری یا تاخیری در مسیر عصب سیاتیک رخ می دهد.مسیر درد در شکل مقابل نشان داده شده است.

آسیب عصب سیاتیک بیشتر در شاخه ی پرونئال رخ می دهد تا شاخه ی تیبیال.

یک علت دیاتروژنیکی که برای ان مطرح می شود در نوزادان در حین تزریق اشتباه دارو به شریان نافی به جای ورید نافی ،یک اسپاسم جدی در شریان ایلیاک و گلوتئال تحتانی رخ می دهد که باعث ایسکمی عصب سیاتیک می شود.

 سندرم پیریفورمیس:فشردگی عصب سیاتیک در خروجی لگن می باشد و آن زمانی رخ می دهد که عصب بوسیله  عضله  پیریفورمیس یا بعضی از اجزای فاسیایی آن تحت فشار قرار گیرد.

معاینه ی فیزیکی:

در آسیب شاخه ی پرونئال معمولا Foot drop (افتادگی پا)و کاهش حس در سطح دورسال (پشتی) پا رخ میدهد.

نوار عصب و عضله:

در نیدلینگ باید عضلات گلوتئوس ماگزیموس ومدیوس باید نرمال باشند.و در صورت درگیری این عضلات باید به ضایعه ی ریشه  عصبی(ROOT)  یا شبکه ی ساکرال هم باید شک کرد.

در بررسی حسی(SNAP) خلف ران باید به دقت بررسی شود چون ممکن است عصب پوستی فمورال خلفی همزمان با سیاتیک آسیب دیده باشد.

در بررسی عصب سیاتیک نوار عصب و عضله از معاینه ی بالینی حساستر است بویزه در موارد درگیری خفیف شاخه ی تیبیال.

رفرنس:Dumitro book(رفرنس طب فیزیکی  و توانبخشی)

مرکز جامع طب فیزیکی و توانبخشی دکتر مریم نظری

آدرس:

نجف اباد، چهارراه شهرداری، جنب تاکسی سرویس اصفهان، ساختمان کارون1، طبقه فوقانی دندانپزشکی ماهان، مرکز جامع طب فیزیکی و توانبخشی دکتر مریم نظری

شماره تماس:

031-42642572

حضور در مطب:

زمان های حضور در مطب