التهاب بورس (بورسیت) اوله کرانون آرنج:

التهاب بورس (بورسیت) اوله کرانون آرنج:

یک تورم زیر پوستی ساک سینوویوم است که در سطح زائده ی اوله کرانون آرنج رخ می دهد. این بورس به عنوان بالشتک جهت نوک اوله کرانون عمل می کند که باعث کاهش اصصکاک بین زائده ی اوله کرانون و پوست می شود.

به علت اینکه بافت نرم کمی در ناحیه ی آرنج وجود دارد ، این بورس مستعد آسیب می باشد.

علل التهاب بورس اوله کرانون شامل تروما، التهاب ، عفونت و ایدیوپاتیک است.

بورسیت تروماتیک می تواند ناشی از یک ضربه ی مستقیم و تنها به آرنج باشد یا در اثر استرسهای مکرر باشد.

بازیکنان فوتبال بویزه انهایی که چمن مصنوعی دارند، ریسک بیشتری برای ابتلا به بورسیت حاد دارند.

شغلهای مستعد کننده شامل : مکانیکی ماشین ، باغبانی ، دانش اموزان ، فرش کننده های زمین و موکت ، ژیمناستیک کاران ، کشتی گیرها و پرتاب کنندگان دارت

حدود ۷ درصد از کسانی که دیالیز می شوند دچار بورسیت اوله کرانون می شوند .فاکتورهای مستعد کننده ی آن موقعیت نامناسب آرنج و همچنین فاکتورهای ضد انعقادی است.

علل التهابی شامل بیماریهایی است که به طور اولیه بورسها را درگیر می کنند مثل آرتریت روماتوئید ، نقرس  و کندرو کلسینوز .

بورسیتی که در زمینه ی رسوب کریستال ایجاد شده به سختی از بورسیت عفونی افتراق داده می شود.

در بورسیت عفونی که ۲۰ درصد از بورسیتها را شامل می شود عامل عفونی از طریق پوستی منتقل شده و نیمی از بیماران آسیب پوستی مشخص دارند.

اگر نمونه کشت مثبت شود معمولا عامل آن استافیلوکک اوره آز مثبت می باشد.سپسیس (عفونت خون) در آنها ناشایع می باشد.

هر دو ، هم بیماری زمینه ای بورس مثل نقرس ، آرتریت روماتوئید ، کندرو کلسینوز  و هم وضعیت سیستمیک مثل دیابت ، اورمی ، الکلیسم ،و اعتیاد به مواد تزریقی و درمان استروئید فاکتورهای مستعد کننده هستند.

در ماه تابستان شایعتر می باشد.

نزدیک به ۲۵ درصد از افراد علت مشخصی ندارند.

علائم بالینی:

تورم بدون درد شکایت اصلی در بورسیت های غیر التهابی ، غیرعفونی است. بیماران علامتدار اغلب زمانی که آرنجشان را بیش از ۹۰ درجه خم می کنند و به ارنجشان تکیه می کنند دچار درد می شوند.

درد متوسط تا شدید ، شکایت غالب بیماران با بورسیت عفونی یا کریستالی است.این بیماران همینطور تب ، ناخوشی و محدودیت حرکت آرنج دارند.

در معاینه بیماران با بورسیت غیرعفونی غیر التهابی یک توده ، تموج بدون درد در لمس در نوک آرنج دارند.

حرکت آرنج اغلب کامل و بدون درد است.با مزمن شدن بورسیت ، ممکن است این حالت تموج به بافت سخت تبدیل شود.

افتراق بورسیت کریستالی از عفونی به سختی صورت می گیرد.هر دو تموج دردناک ، اندوراسیون , التهاب و گرمی و قرمزی موضعی ایجاد می کند.

خم کردن آرنج گاها محدود است البته این محدودیت به میزان بورسیت عفونی نیست.

سلولیت به سمت پایین آرنج بسته به نوع عفونت گسترش می یابد.

در انواع التهابی ، درد ممکن است باعث ضعف خفیف در خم و راست کردن آرنج شود.

حس و نبضهای عروقی سالم می ماند .سایز مفاصل نرمال است.

محدودیتهای عملکردی:

بسته به علت زمینه ای دارد.در نوع تروماتیک محدودیت عملکردی کمی ایجاد می شود.بیماران در هنگام فشار مستقیم به نوک آرنج درد کمی دارند.

در نوع کریستالی و عفونی ، درد مساله ی مهمی است .بیماران دچار اختلال خواب شده و فعالیتهایشان به سختی انجام می شود.

تشخیص:

بر اساس معاینه ی بالینی است.

در ثلث بیماران رادیوگرافی خار اوله کرانون را نشان می دهد.

چون این اختلال یک پروسه ی خارج مفصلی است تجمع مایع داخل مفصل در آن رخ نمی دهد.

اگر بورسیت عفونی یا کریستالی باشد آسپیراسیون بورس اندیکاسیون دارد که برای یررسی سلولی و رنگ آمیزی گرم و کشت و کریستال فرستاده می شود.

رنگ آمیزی گرم در نیمی از موارد عفونی مثبت می باشد.

یک آزمایش CBC کامل و تعیین سطح اسید اوریک اطلاعات کافی به پزشک می دهد .اما اگر WBC (سلولهای سفید خون) نرمال باشد رد کننده ی بورسیت عفونی نیست.

MRI می تواند بین پروسه ی عفونی و غیرعفونی افتراق دهد برای مثال ادم مغز استخوان اوله کرانون پیشنهاد دهنده ی موارد عفونی است اما تشخیصی نیست.

همینطور MRI به تشخیص توده های آرنج کمک می کند.

رفرنس: Frontera book(رفرنس طب فیزیکی وتوانبخشی)