slide layer
slide layer
slide layer
slide layer

copyright

ورزش در اطفال و نوجوانان

بچه ها به شکل عادتی تمایل به فعالیت بیشتر نسبت به بزرگسالان دارند.بچه های سالم باید به انجام یک فعالیت جسمانی منظم تشویق شوند.

کودکان چون از لحاظ آناتومیک ، فیزیولوژیک و روانی نارسند هنگام طرح ریزی یک برنامه ورزشی برای آنها توجهات

خاصی لازم است.

آسیبهای ناشی از فعالیت بیش از حد یا آسیب صفحه رشد اپی فیزیال در بچه ها شیوع بالاتری دارند.

در موارد انجام ورزش بیش از حد ، ریسک آسیب با در نظر گرفتن موارد زیر کاهش بارزی پیدا می کند:

۱-تنظیم رقابتهای ورزشی بر اساس هماهنک کردن افراد با توجه به اندازه رسیده بودن و بلوغ کودک وسطح مهارت او

۲-استفاده از لوازم محافظتی مناسب

۳-پذیرش بی چون و چرای قوانین موجود در جهت ایمنی

۴-وضعیت دهی مناسب کودک

۵-پیشرفت متناسب مهارتها

سیستم تنظیم دما در بچه ها کمتر از بزرگسالان موثر است و در نتیجه کودکان بیش از بزرگسالان مستعد ابتلا به افت یا افزایش دما (هیپوترمی و هیپرترمی)می باشند.

امروزه به علت افزایش شیوع چاقی در کودکان به انجام ورزش منظم تاکید می شود.افزایش چاقی مرتبط با افزایش شیوع عوارضی مثل عدم تحمل گلوکز ، دیابت تایپ ۲ ، افزایش فشار خون و افزایش چربی خون می باشد.

بررسیها نشان داده اند که مونیتور کردن برنامه های ورزشی متوسط تا شدید می تواند منجر به کاهش درصد چربی بدن و بهبود مقاومت به انسولین شود.

گاید لاینها پیشنهاد می کنند که مدارس ۳۰ تا ۳۵ دقیقه فعالیت روزانه شدید را فراهم کنند .انجمن غدد توصیه به یک ساعت فعالیت روزانه شدید برای کودکان می کند.

ملاحظات خاص برای ورزش کودکان و نوجوانان:

۱- بچه ها باید بعد از آموزش و نظارت مناسب در فعالیتهای قدرتی شرکت کنند.هر ورزش باید با تکرار ۸ تا ۱۵ بار تا نقطه خستگی متوسط انجام شود و در مورد ورزشهای مقاومتی با وزنه یا دمبل و قرقره باید بتدریج مقاومت افزایش یابد.

۲- به علت سیستم تنظیم حرارت غیر بالغ در اطفال و نوجوانان باید ورزش در محیطهای خنک انجام شود و مایعات به اندازه کافی مصرف شود.

۳-بچه هایی که اضافه وزن دارند یا از نظر فیزیکی غیرفعالند ممکن است قادر نباشند یک ساعت در روز فعالیت کنند بنابراین باید بتدریج زمان و تکرار فعالی
ت فیزیکی را بالا ببریم.

۴-باید تلاش کنیم تا فعالیتهای نشسته مثل تماشای تلویزیون و بازیهای ویدیویی را کاهش دهیم و کودک را تشویق به انجام فعالیتهایی مثل پیاده روی و دوچرخه سواری که باعث بهبود تناسب قلبی عروقی می شوند بکنیم.

طبق گاید لاین مطرح شده در رفرنس طب فیزیکی ،کودکان و نوجوانان باید حداقل ۳ تا ۴ روز در هفته و مطلوبتر به شکل هر روز یا به شکل نیم ساعت فعالیت با شدت متوسط و نیم ساعت با فعالیت شدید یا به شکل یک ساعت فعالیت شدید  داشته باشند و باید ورزشهای مورد علاقه کودک انجام و بتدریج پیشرفت یابد. رفرنس:Braddom book(رفرنس طب فیزیکی و توانبخشی)